Hemligheten bakom omslaget


Hemligheten bakom omslaget

Detta är omslaget är från boken så kallad “Apelsinflickan”. Jag skulle nästan gissa att det var Signe på bilden då hon är huvudperson i boken men jag är inte riktigt säker. Hon står hyfsat rak i ryggen med läpparna tätt emot varandra och rör inte en min. Skuggan som skymmer lite av hennes ansikte gör så att man inte kan se hennes ögonfärg. Sjalen som hon har på huvudet är knuten till en knut på högra sidan av flickans hacka. Trots sjalen så syns en del av hennes blonda vackra hår som ligger i riktning bakåt mot hennes nacke. Hon ser ung ut på grund av hennes släta ansikte och lätta drag. Flickan på omslaget förknippar jag med Signe och hon kommer ständigt som en bild i huvudet när ”Signe” skrivs i boken. Jag ser Signe som en tjej som sörjer men samtidigt kämpar på i sin vardag utan att ha något att säga till om. Livet på den tiden kan inte varit lätt att leva. 




En del av hennes överkropp kan man också se på bokomslaget. Hon bär en brun överdel med krage vid halsen. Överdelen är så pass hög att man inte kan se hennes hals då sjalen möter kragen. Armarna syns heller inte då hennes topp är långärmad vilket troligen beror på att det är kallt ute. Att det är kallt kan man se på gatan som är bakom henne på bilden. Träden består endast av kvistar och inga löv och gatan samt hustaken är mestadels täckta av det tunna lagret snö.
Husen ser ut att vara butiker på vänstra sidan av omslaget medans den högra sidan ser ut att vara bostäder. På gatan finns ingen annan ute förutom tjejen på bilden. Hon är dessutom utriven ur ett annat pappersark som bestod av en stark orange bakgrund och sedan inklistrad på bokomslaget det ser alltså ut som två separata bilder bara att de är ihopklistrade. Den orange färgen syns tydligt då bakgrunder är väldigt blek och ljus.

Utöver själva bilden visas en röd bok uppe i det högra hörnet och under den står det med liten svart text “en bok för alla”. Dock tyckte jag själv att den var lite svårläst då de använde ord som jag inte förstår i och med att det var så de talade på 1800-talet. Att den utspelar sig i 1800-talet berättar dem på omslaget där de står i en ganska liten text en bit över bokens mitten tvärs över  “En berättelse från åren 1882-1883”. Över det kommer en större text i samma orange färg som befann sig i bakgrunden av flickan “Apelsinflickan” som är titeln på boken. Sist men inte minst står författarens namn “Lena Kallenberg” med stora och ganska så tjocka bokstäver över bokens titeln. Författarens namn är större än var bokens titel är skrivet.

Utifrån bokomslaget är det en aning svårt att veta vad boken handlar om för dem som inte läst den. Däremot för mig som läst boken så kan jag tydligt se en koppling mellan handlingen och omslaget. Något som jag också uppskatta med omslaget var att det gav mig tydliga bilder om hur det såg ut när de berättar i boken som förstärkte boken. Gatan samt flickan som är på bilden är en bild som ständigt kommer tillbaka när jag läser i boken. Utöver det hela så är mina åsikter positiva angående boken.

/ Elev 8B


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Insändare: Abort förr och idag.

Anne den nyfikna på Grönkulla